skip to Main Content
Cambridge dieta recenze

Aby se tělo zbavilo přebytečné váhy, musí být nejprve uvedeno do kalorického deficitu. Toho je možné docílit pomocí stravy s nižším počtem kalorií nebo zvýšené fyzické zátěže. Přejít do kalorického deficitu s běžným jídelníčkem je někdy ale pořádný oříšek, proto doktor Alan Howard ve 20. století přišel s revoluční dietou, která je oblíbená dodnes.

Dieta podle odborníků

Setkáváte se s pojmem Cambridge dieta poprvé? Ačkoli by se očekávalo, že bude pojmenována po svém zakladateli, nese název univerzity Cambridge, kde byla vytvořena v sedmdesátých letech minulého století. Od té doby se dieta šíří po světě a má jak své zastánce, tak některé odpůrce.

Princip diety je jednoduchý. Díky přesně stanovenému jídelníčku s nízkým podílem sacharidů, který se obměňuje po určitých fázích, se tělo dostává do kalorického deficitu, což v delším časovém horizontu znamená, že si organismus začne brát energii z tukových zásob a přichází na řadu vytoužený úbytek váhy. Jedná se ovšem o druh krátkodobé diety, založené na působení ketózy, která je účinná po dobu několika týdnů, ale při delším dodržování hrozí zdravotní obtíže.

Zakladatel diety doporučuje přísné dodržování krátkodobého úseku. Při nadváze je ideální dietu držet maximálně třicet dní a u jedinců, jež chtějí shodit jen minimální procento váhy, klidně i polovinu času.

Jaká nabízí Cambridge dieta pozitiva?

  • Jednoduchý jídelníček plný potřebných látek
  • Rychlá a efektivní ztráta tuku
  • Pestrá strava založená na připravených denních chodech

Jak funguje Cambridge dieta?

Mnohé potěší hlavně skutečnost, že je Cambridge dieta založená na hotových produktech. Jedná se o nápoje, tyčinky a polévky, které nahrazují celý denní jídelníček. Proto není nutné zdlouhavě připravovat několik denních chodů a můžete se tak naplno dál věnovat své práci, rodině, zábavě nebo jiným aktivitám. Jediné, co bude třeba sledovat, jsou fáze diety.

  • První fáze – cca 600 kcal denně
  • Druhá fáze – cca 800 kcal denně
  • Třetí fáze – cca 1000 kcal denně
  • Čtvrtá fáze – cca 1200 kcal denně
  • Pátá fáze – cca 1700 kcal denně

První fáze

Připravte se na skutečnost, že denně nepřijmete více, než tisíc kalorií. Proto byste do první fáze měli vstupovat s čistou hlavou a pevným zdravím, aby váš organismus nezažil šok. Není třeba počítat kalorie denních chodů, jelikož jsou produkty dopředu připravené. První fázi je navíc přiděleno větší množství denních chodů, protože se počítá s tím, že při změně z vašeho běžného jídelního plánu na dietní se budete cítit nejvíce hladoví a unavení.

Druhá fáze

Od začátku Cambridge diety je nutné dbát na dostatečný příjem tekutin, nejlépe v podobě čisté vody, aby hubnutí bylo co nejrychlejší a dieta nejúčinnější. Běžný příjem vody se u dospělého člověka pohybuje kolem 2-3 litrů, ovšem vše záleží na individuálních podmínkách. Pijte více, pokud máte žízeň, více sportujete, máte náročnější zaměstnání nebo žijete či pracujete v podmínkách, kde jsou vyšší teploty. Druhá fáze je složená ze tří denních chodů, z nichž nejvyšší kalorický podíl má večeře.

Třetí fáze

Konečně přichází vytoužená energie, a to díky zvýšení denního příjmu kalorií přibližně z osmi set na tisíc. Nevýhodou ovšem může být, že je denní jídelníček rozdělen jen do dvou kaloricky náročnějších chodů.

Čtvrtá fáze

Ve čtvrté fázi se Cambridge dieta pomalu dostává do finále a tělo se připravuje na viditelné výsledky. Možná už jste určitý úbytek váhy zaznamenali, ale je třeba ještě na cestě vytrvat. Kalorický příjem je opět o pár set vyšší, ale nyní se zakládá pouze na jednom denním chodu, což může být pro některé náročnější.

Pátá a konečná fáze

Jestliže jste úspěšně prošli všechny fáze, nyní vás čeká ještě poslední náročný úkol, a tím je udržení vytoužené váhy. Při návratu k běžnému jídelníčku, byste totiž mohli zaznamenat výrazný jo-jo efekt, který by měl za následek nabrání všech kilo zpět a v některých případech i některá navíc. Držte proto svůj denní příjem na hranici maximálně 1700 kalorií denně, a to prostřednictvím stravy plné zeleniny, ovoce, masa, mléčných výrobků a dalších potravin, které obsahují všechny důležité prvky pro zdraví těla.

Pozor na ztrátu důležitých prvků v těle

Ke Cambridge dietě byste měli přistoupit až ve chvíli, kdy zvýšená sportovní zátěž a zdravý jídelníček nepomáhají k úbytku váhy. Při dlouhodobém dodržování nebo opakované dietě bez delších přestávek může tělo ztratit větší množství prospěšných prvků, jako jsou vitamíny nebo minerály. U některých jedinců dokonce způsobuje kromě úbytku tuku také ztrátu určitého procenta svalové hmoty. Podmínky pro dietu jsou proto velmi individuální a stojí za to se poradit  s lékařem, který stanoví, zdali váš zdravotní stav takovou metodu zvládne bez zdravotních obtíží.

Dieta se nedoporučuje v případě že:

  • Jste těhotná nebo kojící žena
  • Trpíte cukrovkou nebo jiným závažným civilizačním onemocněním
  • Jste v normální váze nebo podváze
  • Vaše tělo při dietách reaguje ztrátou svalové hmoty
  • Máte s krátkodobými dietami zkušenost v podobě jo-jo efektu
  • Trpíte kardiovaskulárními problémy

Má Cambridge dieta nějaká další rizika?

Nedostatek sacharidů a kalorický deficit se doporučují pouze v případě, že máte pevné zdraví, a to jak fyzické, tak psychické. Připravte se totiž na zvýšenou podrážděnost, únavu, občasné nevolnosti a některé další obtíže, které vám budou průběh diety činit těžším. Tělo tímto způsobem přirozeně reaguje na ztrátu energie a než začne využívat tukové zásoby, můžete si připadat opravdu vyčerpaní. Nic by ovšem nemělo zajít do extrémů. I přes tyto stavy musíte být schopni běžně fungovat. Pokud to není možné, navštivte svého lékaře a poraďte se s ním o dalším postupu.

Ohodnoťte tento článek

5/5 - (1 vote)

Tereza Hotovcová

Redakční činnosti se věnuji kolem šesti let, nejčastěji přispívám do magazínů na téma zdraví a životní styl, jelikož se aktivně věnuji sportu (běh, paddleboarding, bojové sporty) a zajímám se také o funkční výživu.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top